Höstdepression? Nej förfaan..

Nu närmar sig hösten och många kan känna sig deppad över att semestern är över och det är ett helt år kvar till sommaren och nästa semester. Men vafasen jag gillar hösten.. det är ju då allt händer.. (eller.. ;P).

- Massa roliga tävlingar, några Sthlmsresor, Portugal 2 veckor, Jag fyller 23 år, Amalia fyller 23 år, och slutligen väntar 2 v i Thailand :) + massa massa mer saker..

Höstdepression eller SAD

SAD är förkortning för Seasonal Affective Disorder (årstidsbunden depression). Depressionen kan inträffa i samband med alla årstider men uppkommer som oftast på hösten.

Symtom på höstdepression

  • Att man känner sig håglös och allmänt nedstämd
  • Att man tappar motivationen och ”ingenting känns roligt längre”.
  • Mindre sexlust.
  • Vaga fysiska symtom som magont och ledsmärtor.
  • Sömnbehovet ökar och man sover mer per dygn
  • Man blir om inte asocial i all fall markant mindre sugen på att umgås med människor och drar sig gärna undan i större omfattning än vanligt
  • Kolhydratsuget ökar och man sätter i sig mer söta (och feta) onyttigheter som godis och mjölkchoklad, och stärkelserika produkter som pasta och vitt bröd.
  • Om ovanstående symtom inträffar varje år vid ungefär samma tidpunkt kan du sluta dig till att du lider av höstdepression

Mina tips för att undvika detta:

- Träna regelbundet (gå på pass, testa nya roliga träningspass, spring/promenera ute i naturen, hösten är bästa årstiden för löpning enligt mig)
- Utsätt dig för ljus, gärna solljus
- Hitta saker att se framemot
Ta ex vecka för vecka, den här veckan ser jag framemot onsdag då pappa kommer hem och torsdag då jag ska springa en rolig tävling och såklart helgen ;) Det finns mkt!!
- Gör roliga grejjer med familj och vänner, man behöver inte gräva ner sig i sin lägenhet bara för att det är höst
- Utmana dig själv (jag ska undvika godis/kakor, klarar jag detta belönar jag mig själv med en sak)
- Var positiv och skratta/le mycket.
Det smittar av sig, och du kommer också att få positiv energi tillbaka:)



Lee lee lee..

Kommentarer
Postat av: Keron

Bra tips! Det där med att se fram emot nåt varje vecka ska jag nog ta fasta på! helt klart. Göra nåt varje vecka, så inte dagarna bara flyter ihop och försvinner.

2011-08-30 @ 21:47:09
URL: http://keron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0